Av Harry Stangenberg - 19 juli 2007 23:09

När det är som vackrast!

Av Harry Stangenberg - 19 juli 2007 23:07

Här landar man bara när det är ebb

Av Harry Stangenberg - 19 juli 2007 23:03

Nyblivna golfvänner!

Av Harry Stangenberg - 16 juli 2007 22:14

Ursprungligen var min tanke att segla ut till Skottlands västkust som jag också gjorde, ut till Yttre Hebriderna dit Görel och jag också kom. Sedan skulle jag fortsätta norrut runda Cape Wrath segla genom det ökända Pentland Firth upp till Kirkwall på Orkney och sedan hem.

Jag skulle givetvis lagt ner mer arbete för att få lämplig besättning, nu blev det emellertid som det blev, jag är mycket nöjd, Orkney och Shetlands-öarna ligger kvar, seglar man till Norge är det bara 250 Nm från Stavanger, lite drygt dubbla sträckan vad Pål och jag seglade i fredags.

Jag har haft en fantastisk tid till sjöss, har träffat massor av trevliga människor som gett mig mycket, upplevt en massa, har haft en otrolig tur med vinden, seglat drygt 1700 Nm, bara behövt slå en gång, båten har varit otrolig, allt har funkat ( toan trodde jag förstås att jag skulle behöva plocka isär flera gånger, hade en komplett packningssats bland reservdelarna, men den funkade för alla ”väder”). Motorn tuffade på, kylskåpet kylde mat och dryck. Batterierna, 510Ah, klarade behovet av ström med råge. Livflotten ligger oanvänd på badbryggan, dingen kom aldrig till användning och ligger numera hoppackad på rufftaket.

Det tar säker lång tid till att smälta upplevelserna, till min hjälp har jag ca. 200 bilder och loggboken.

Till besättningen vill jag rikta ett speciellt tack, ni har varit exemplariska, gjort det jag "gett order" om, allt har funkat, stämningen har hela tiden varit munter även när det var svinkallt och fuktigt när värmaren inte funkade. Ni skall ha min eloge!

Kära vänner, jag vet tyvärr, med några få undantag, inte vilka ni är. Det skulle givetvis ha varit trevligt om ni hade gett er till känna. Snittet ligger på ca. 25 besökare per dag, vilket inspirerat mig att skriva några rader helst varje dag. Om några dagar lägger jag ut några av mina favoritbilder från seglatsen som just nu ligger i datorn på båten. Jag har kommit hem, börjat med vardagssysslorna, klippa gräs, kört viss kläder i lut 90 grader, tvättat lakan

Köksbordet stod  inte stilla i lördags när Pål och jag åt frukost, marken har nu slutat gunga……………………………………

Tack skall Ni ha!

Harry

email. hs@unisteel.se

Av Harry Stangenberg - 14 juli 2007 06:54

Nu är jag hemma!

Den sista etappen blev seglingsmässigt den bästa. När vi igår morse lämnade kaoset i Skagen hade vi Varberg som mål. Det blåste 10-12 meter från väst så de färsta 6 timmarna hade vi ett snitt på över 9 knop. I den farten var det lätt att ta beslutet att gå direkt på Halmstad dit vi anlände kl 22 prick. 109 Nm med ett snitt på 8,2 knop!! Så snabbt har jag aldrig seglat en sådan lång sträcka.

En sammanfattning kommer nästa vecka, nu måste jag sticka till Öland!

Tack för visat intresse! Det har varit kul!

Tack!!!!!

Av Harry Stangenberg - 13 juli 2007 07:19

Nu lämnar vi Skagen!

Mot Halmstad, vi ses!

Av Harry Stangenberg - 12 juli 2007 23:24

Vi närmar oss!

Vi seglade de ca 40 milen till Skagen. Vilken segling! Det blåste ca femton meter, vi loggade i snitt 9,5 knop med 11,6 i topp!!!!!

Nu har vi ätit middag, gått en lång prommenad, tittat på en av världens värstingsegelbåtar KOKOMO, en skuta på 178 fot, masthöjden 63 m ( Katarinas 18,5 vilket jag tycker är högt).

Skagen är överfull med båtar, vi ligger ytterst som sjättebåt, trots allt kul.

I morgon styr vi kosan mot Sverige!

Av Harry Stangenberg - 12 juli 2007 10:11

Idag är det torsdag den 12 juli. Återkomna till Skandinavien efter en varierande seglats, så snart vi kom ur hamnen i Fraserburg satte vi ivrigt segel, man seglar över Nordsjön. Vi hann inte någon längre sträcka förrän vi insåg att ”järngenuan” var det rätta seglet. Vi gick alltså för motor i nästan ett dygn, konstigt nog tyckte vi det var skönt. Vi tillbringade många timmar att leka med delfiner. Vi stod framme i stäven och delfinerna kom som skjutna ur en kanon och hoppade framför båten, de lade sig på sned och tittade på oss.

Hela nästa dag seglade vi, fantastiskt, vinden kom akterifrån, genuan spriade vi, dessutom fixerade vi bommen för att undvika oönskade gippar, autopiloten skötte resten.

Lunchen åt vi i sittbrunnen. Eftersom Pål kommer från Övik kom pölsan en Norrlands Guld väl till pass.

Hela gårdagen låg Nordsjön spegelblank så då fick vi gå för motor igen. Vi bedömde att soppan inte skulle räcka till Skagen varför vi gick till Hirthals som ligger på Danmarks västkust 20 dist från Skagens Rev. Katarina var förtöjd 20:38, 59 timmar efter start.

Vi åt en som vi tycker välförtjänt middag på en krog i byn.

Nu väntar vi på att få bränsle, det skall komma en gubbe med ett fat vi lunch. Målet för dagen bestämmer vi när vi rundat revet. Det blåser 11-14 m/sek.