Av Harry Stangenberg - 11 juli 2007 07:24

Just nu befinner vi oss tvärs Mandal i Norge. Med nuvarande hastighet så har vi 17 timmar kvar till Skagens rev. Det går långsamt.

Återkommer senare med rapport om överseglingen. Vi är fortfarande vänner.

Av Harry Stangenberg - 9 juli 2007 06:38

För första gången sedan jag lämnade Sverige vaknar jag till en molnfri himmel. Det är 5 grader varmt och havet ligger spegelblankt. Vi skall nu äta frukost sedan vänder vi stäven i kurs 84 grader mot Skagen.

Av Harry Stangenberg - 8 juli 2007 21:53

Det är söndagskväll, vi har haft en fantastisk segling de 40 Nm till Fraserburgh, västlig vind ca 10 m/sek, rakt akterifrån, väldigt jobbigt men oerhört roligt, vi loggade som mest 12,6 knop. Vi ligger nu bland en massa fiskebåtar, hamnen sjuder av aktiviteter, en båt landade ett tjugotal lådor makrill, andra förbereder sig för att gå ut, i natt, eller morgon bitti. I hamnen såg vi ett par nyfikna sälar.

Vi har fyllt på förråden för att kunna sticka i morgon. Prognosen ser bra ut, vi sätter kurs direkt på Skagen, dvs. att nu kommer jag inte att kunna skriva något på bloggen.

Nu är vi två, bra mycket jobbigare än när vi var tre. Tre ombord så kan man sova sex timmar nu skiftar vi var tredje dygnet runt. Jag räknar med att vara i Skagen efter tre dygn.

Ha det bra, vi hörs!

Av Harry Stangenberg - 7 juli 2007 20:01

Är tillbaka till Lossie. Vi har haft en fantastisk segling idag. Bra vind, kanske lite för mycket bakifrån för att önska något. Det är mycket svårare att balansera båten än om man har vinden från sidan. Tv å timmar inna vi kom fram fick vi bromsa farten för att inte komma för tidigt för att komma in i hamnen(tidvattnet).

Vi har haft massor av delfiner simmande runt båten, likaså massor av sälar.

Just nu tittar vi på tennisen i Wimbledon, har satt på elementet. Det ösregnnar sedan ett par timmar. blåste gjorde det ordentligt när vi skulle lägga till. Har det varit "pissbleke" hela dagen så blåser det alltid storm när man skall lägga till. Som amen i kyrkan!

Av Harry Stangenberg - 7 juli 2007 10:19

Vi har nu lämnat Inverness, satte segel kl 8:55. Pål seglar vi har en halvvind på 7-8 m. Just nu loggar vi 8,6 knop. Vi har 3 knops medström. Strax är vi ute på Moray Firth, alltså öppna havet. Vi planerar att segla halvvägs mot Fraserburgh.

Av Harry Stangenberg - 6 juli 2007 21:22

Vi är nu tillbaka i Inverness, slussar ut i morgon och vänder stäven mot Skandinavien

Av Harry Stangenberg - 6 juli 2007 09:50

Pål kom något försenad efter att han fått sin väska, vi satt segel direkt för att gå de dryga tjugo milen upp till Corpach alltså ingången till Caledonian Canal dit vi anlände 0:44 det var inte tal om att lägga till vid en brygga, kolsvart, utan vi ankrade. Natten blev orolig, man visste inte vad som skulle hända när tidvattnet vände. Där uppe har man en skillnad på tre meter. Kättingen låg dessutom och släpade på botten vilket fortplantade sig upp i båten.

Vi slussad in klockan åtta i skottlandsväder.

Nu befinner vi oss i Fort Augustus dit vi kom i går kväll efter femton slussar. Några pints plus F&C och dagen blev fullkomlig. Tidig sänggång.

Vi fortsätter nu över Loch Ness till Inverness.

Här en bild av Pål som är en mycket erfaren seglare, skönt att ha ombord. Pål är en av Tina och Jörgens bästa kompisar, bor i Östersund, tillbringar nästan all fritid åt vildmarksliv, sommar som vinter

Av Harry Stangenberg - 4 juli 2007 12:27

Idag kommer Pål. Jag får väl presentera honom i morgon. Han blev försenad i Aberdeen, väskan fanns kvar i Köpenhamn.

I väntan på att han kommer tar jag mig en liten segeltur