Av Harry Stangenberg - 3 juli 2007 19:16

I går var det måndag, en härlig dag. Kvällen innan hade jag träffat Anette och Michael som seglar runt i värden i en sprillans ny Hallberg Rassey 48 (15 millen får man nog slanta upp för den skutan gissar jag) Båten innehåller allt man kan tänka sig.

Emellertid inbjöd jag dem till en seglats med lunch i en snabb båt. Benknäckare Stig var också med. Vi lämnade hamnen i en perfekt vind 7 – 8 m/sek, tuffade på i halvvinden i ca 8 knop, underbart! Sedan dog vinden ut precis lagom att ankra upp i en liten vik för lunchen. Först hade jag tänkt bjuda dem på pölsa med stekt ägg med rödbetor men jag hade ingen översättning till den rätten så det blev grönsakssoppa med knäckebröd och ost. Mycket uppskattat. När vi hade ätit färdigt så kom vinden tillbaka, hade vänt, så vi fick en lika härlig tur tillbaka.

De svarade med att bjuda på middag ombord i deras skuta, marulk i en sås med oliver vitlök och grönsaker och färsk potatis. Det stinker fortfarande vitlök i Katarina.

I morgon kommer Pål då börjar vi tuffa tillbaka mot Sverige. Ursprungligen hade jag tänkt segla runt via Orkney men tiden räcker inte till så vi går samma väg tillbaka som jag seglat hit, alltså via Caledonian Canal

Av Harry Stangenberg - 1 juli 2007 19:55

Idag skriver vi den 1 juli 2007, söndag. Det har varit en fantastisk dag. När jag vaknade kl 6 ösregnade det. Finns det inget härligare än när man vaknar en morgon och inte har en massa måsten, man har inte gjort upp om att man skall spela golf, spela tennis eller något annat, utan man kan vända sig om och sova ett tag till. Två timmar senare vaknade jag, solen sken, ingen vind, stormen hade lagt sig, öppnade ruffluckan och värmen strömmade emot mig. Harry du befinner dig i Skottland! Vad äter man till frukost när livet leker? Rätt! Bacon and egg!

I kylen fanns 8 härliga skivor nästan helt utan fett (konstiga svin!) Tro nu inte att jag tog hela paketet, nej två skivor på en brödskiva och ett stekt ägg. Köttet är dyrt här, vi betalar nog hälften i Sverige.

Efter frukosten gick jag en långpromenad med ”benknäckare” Stig på ön Kerrera, där jag just nu ligger, vi gick närmare fyra timmar, Stig berättade att vi som belöning för den långa promenaden skulle komma till en restaurang som hade gott öl och bra mat. Pyttsan, restaurangen fanns, de serverade vegetarisk mat men hade ingen ”licence” dvs. inget utskänkningstillstånd.  Lunchen bestod av sallad, ost, bröd, coscos (stavas det så, grammatiken i ordbehandlaren är tveksam) man kunde välja på kall eller varm juice eller Earl Grey. Styrkta av alla vitaminer blev stegen ännu lättare så vägen tillbaka blev hälften så lång. Vi var överens om att även om det funnits en pint och fish & chips så hade vi beställt den sunda maten och drycken!!!!!

I skrivandet stund så ösregnar det, med vadå!!!!!

Av Harry Stangenberg - 30 juni 2007 19:05

Just nu är det skönt att ligga i en skyddad hamn, mycket tacksam att jag var förståndig nog att inte ställa upp i kappseglingen, tror nog att de har det besvärligt på utsidan av Mull nu när de blåser hårt, i masttoppen 18,5 meter upp blåser det ca 20 m/sek. Idag har det bara regnat lite. Igår inget alls. När Pål kommer får vi ett fint högtryck med måttliga västliga vindar som i lugn och ro för oss över Nordsjön

Av Harry Stangenberg - 29 juni 2007 10:32

Jag glömde att berätta att vi hade 8 knop medström när vi seglade förbi  Lady´s Rock som ligger vid ingången till Sound of Mull. Varför grundet fått det namnet kan man ju bara gissa. Säkert någon som försökt ta över befälet på båten, så gick det som det gick!

Jag ligger nu i Oban Yacht Marina, tvärs över Oban. Varje timme går en shuttle till stan.

Jämfört med båtarna runt omkring tycker man att man har en jolle. Jag har faktiskt träffat många svenska båtar, häromdagen var vi tre inom någon kabellängd. Trevliga norrmän har vi faktiskt också träffat, någon dansk har jag inte sett.

På marinan kostar det ett pund för en dusch och tre för att få kalsongerna till sin ursprungsfärg. Två pund ca kostar en pint. Då duschar jag hellre ombord. Har nog blivit lite skotte med vissa utgifter.

Benknäckaren Stig mönstrade av igår, han har sin båt här. Vi planerar dock att fortsätta några dagar tillsammans, vi väntar bara att den förväntade stormen skall bedarra.

Av Harry Stangenberg - 29 juni 2007 01:07

Lätt match hade man sagt som fotbollspelare!

Wirren får vi senare idag vid prisutdelningen.

Lite senare idag:

Det blev ganska sent i natt. Nu har jag sovit ett par timmar solen skiner och just nu är det lugnt. Jag skall snabbt hissa storen och rulla ut genuan för att få dem torra. Det ösregnade hela dagen igår. Jag får emellertid snabba mig för barometern faller. Barometern är en ny kompis ombord, just nu har den fallit till 980? vad är det för sort, hektopascal??? mm Hg kan det inte vara eftersom det inte är en kvicksilverbarometer. Någon kan kanske hjälpa mig.

Om någon är sugen på att mönstra på så är denne mycket välkommen. Jag börjar styra västerut i och med att Pål kommer över den 4/7. Det är lätt att ta sig hit, flyg med Ryanair till Prestwick

Av Harry Stangenberg - 28 juni 2007 11:39

Gårdagen blev tuff för oss. Först var vi på Tobermory Distillery, när vi kom tillbaka till båten låg en fiskebåt som hade fiskat havskräftor vid pontonen. Av fiskarna fick vi närmare 1 ½ kg stjärtar som precis fick plats i den största kastrullen, kokning och kylning så var middagen räddad

Senare på kvällen besökte vi en av stadens pubar där vi av ägaren blev bjudna på en riktig omgång. Frampå natten blev vi utmanade till kappsegling. Till helgen går ett race runt ön Mull, vi vet inte om vi skall ställa upp, vilket vi tyckte igår, men på nyktrare kaliber har vi blivit tveksamma. Emellertid ställer vi upp och kappseglar till starten. En flaska wirre står på spel vilket vi framförde vore samma som att stjäla godis från barn.

Av Harry Stangenberg - 27 juni 2007 21:43

Stig och jag seglade igår till Tobermory, inte särskilt långt endast 20,51 distansminuter.

Plötsligt när Görel och jag seglade över Loch Ness upphörde autopiloten att fungera, det är klart att det går att vara utan för kortare sträckor men skall man segla över Nordsjön är det en stor hjälp speciellt om man bara är två, likaså är det ett måste med piloten om man seglar själv, vilket jag gjort en hel del. Vi blev liggandes några dagar i Oban för att vänta på att få piloten lagad. Nu har man bytt alla delar. Raymarine tog allt på garantin, trots att den gått ut för länge sedan!! Toppenföretag.

Tobermory är mycket pittoresk, det finns ett destilleri som vi strax skall besöka. Alla husen längs kajen har olika färger, pubar finns det gått om likaså kan man få en dos av fish & chips

Av Harry Stangenberg - 25 juni 2007 13:13

Det var en upplevelse att komma till Yttre Hebriderna. Det har varit min dröm i många år. Formationen på öarna var synnerligen olika. Barras östsida med höga berg, väst med kritvita sandstränder och ljusgrönt vatten. Barra golfklubb lär ha värdens största bunker.

Tyvärr har Görel lämnat ”skutan”, hon tog bussen till Prestwick i morse.

I morgon mönstrar Stig på. Stig är ”benknäckare” från Stockholm. Han seglade över Nordsjön med sin svåger i sin Najad 33:a, vi träffade dem i kanalen, nu väntar han liksom jag att ny besättning skall komma. Under tiden seglar tillsammans några dagar, alltid kul med sällskap. Idag blåser det upp till 18 – 20 m/sek i byarna nordligt så vi har vilodag. Om det mojnar i morgon planerar vi att segla till Tobermory som ligger på ön Mull. Utanför Mull brukar man få se valar och Bottlenose Dolphins. Vet givetvis inte vad delfinarten heter på svenska